لوله های پلی اتیلن / انواع

باوفا ادمین
01 دی 1402
7 دقیقه زمان برای مطالعه
لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن ، یک نوع لوله ی پلاستیکی قابل انعطاف است، که از پلیمیریزاسیون اتیلن ساخته شده است.

این لوله با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد، در یک دهه ی گذشته یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین لوله ها در صنعت و کشاورزی شده است. لوله ی پلی اتیلن در بسیاری از کاربردها جایگزین سایر لوله های پلاستیکی و چدنی شده است.

این لوله ها از جنس ترموپلاستیک (پلاستیک گرمانرم) می باشند. لوله های پلی اتیلن به دلیل نفوذ ناپذیری بسیار بالا و پیوند مولکولی قوی برای استفاده در خطوط لوله تحت فشار بسیار مناسب است. امروزه در سراسر جهان برای مصارفی مانند خطوط اصلی آبرسانی، گازرسانی، شبکه های فاضلاب، خطوط انتقال مایعات سنگین، آبیاری زمین های کشاورزی و شبکه های زهکشی از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن به طور کلی از نظر ساختار به چند دسته تقسیم می‌شود:

لوله پلی اتیلن تک جداره (لوله‌های پلی‌‌اتیلن فشار قوی) :

لوله پلی اتیلن تک جداره یا فشار قوی نوعی لوله پلی اتیلن است، این لوله ها در انتقال سیالات مجاز تحت فشار کاربرد دارند. نام گذاری لوله ی پلی اتیلن تک جداره، به دلیل استفاده از یک لایه برای پوشانندگی آن‌ها است.

بیشتر بخوانید “لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله‌های تک‌جداره به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • لوله‌ PE80
  • لوله PE100
  • لوله PE63

لوله ‌PE80 بار فشار هشت مگاپیکسلی و PE100 بار فشار ۱۰ مگاپیکسلی را تحمل می‌کند. کاربرد این لوله‌ها بیشتر در حوزه‌ کشاورزی و صنعت آبیاری قطره‌ای است. عمده‌ ترین کاربرد لوله‌های تک ‌جداره عبارتند از: استفاده در پروژه‌های نفتی، آب‌رسانی، گازرسانی، فاضلاب و کشاورزی.

لوله‌ PE100 در سیستم آتش‌نشانی و انتقال آب شرب کاربرد بیشتری دارد.

استاندارد رعایت شده در لوله‌های تک ‌جداره DIN16963 ،DIN8074 ،ISIRI1331 است.

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله دوجداره

لوله دوجداره همانطور که از نامش پیداست، دو لایه است. یک لایه‌ بیرونی که موج‌دار است و لایه‌ی درونی که دارای سطحی صاف است. این لوله‌ها به دو شکل مختلف ساخته می‌شود:

بیشتر بخوانید “لوله پلی اتیلن دوجداره

  • لوله کاروگیت

لوله کاروگیت به‌دلیل نداشتن فشار داخلی، بیشتر به‌عنوان یک مجرای زیرزمینی به‌ کار گرفته می‌شود. برای انتقال فاضلاب‌های اسیدی و بازی از لوله‌های کاروگیت استفاده می‌شود. قطر لوله‌های کاروگیت از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است.

هزینه ی حمل و نقل این نوع لوله از دیگر لوله های مشابه خود کم تر است، زیرا وزن لوله های کاروگیت نسبت به دیگر لوله ها کمتر است و حساسیت و خشکی حین اجرا را ندارد به همین علت آسیب پذیری آن در هنگام اجرا بسیار کم است.

این نوع  لوله در برابر سایش، خوردگی شیمیایی مقاومت بالایی دارد و همچنین این نوع لوله مناسب انتقال سیالات نیمه جامد با وزن بالا هستند.

سطح لوله ی کاروگیت کاملا شیاردار و به صورت حلقوی کاروگیتی است. لوله ی کاروگیت انواع مختلفی دارد، یکی نوع آن به صورت داخل صاف و بیرون شیاردار است که به آن نوع S گفته می شود. و نوع دیگر آن هم سطح داخلی و هم سطح بیرونی آن کاروگیتی است که به آن نوع C  گفته می شود. و نوع آخر عناصر اتصالی به صورت حلقوی است که به آن نوع D  گفته می شود.

لوله پلی اتیلن دو جداره

  • لوله اسپیرال

تفاوت لوله‌ اسپیرال و کاروگیت در فرآیند تولید این دو لوله است. اتصال لوله‌های اسپیرال به شکل جوش لب به لب است. این لوله‌ها از مقاومت حلقوی بالاتری نسبت به لوله‌ی کاروگیت برخوردارند. این لوله ها وزن کم تری نسبت به لوله های کاروگیت دارند. مقاومت زیاد لوله های اسپیرال موجب مقاومت بیشتر این لوله ها در برابر بارهای خارجی می شود. از لوله‌های اسپیرال بیشتر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی استفاده می‌شود. جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری، فاضلاب صنعتی و جاده‌سازی دیگر موارد مصرف لوله‌های اسپیرال است.

لوله پلی اتیلن اسپیرال

  • لوله های آبیاری

لوله های آبیاری زیر مجموعه ای از لوله های تک جداره محسوب می شود، اما به دلیل کاربرد زیاد این لوله ها در کشاورزی، لوله های آبیاری به صورت جدا گروه‌بندی و با استانداردی جداگانه (ISO2004:9262) تولید می‌شود. لوله‌های آبیاری از جنس LDPE هستند و وظیفه ی انتقال آب از منبع آبیاری تا لوله‎‌های میکرو را دارند.

این لوله‌ها معمولا انعطاف بالایی ندارند، به همین دلیل است که می‌توان از اتصالات برای گوشه‌ها استفاده کرد. برای ایجاد اتصالات در لوله از نوعی مهر و موم استفاده می‌شود که افت فشار ایجاد نکند. برای رسیدن آب به گیاه نیز از لوله‌های نازک پلی اتیلن استفاده می‌شود. قطر نوارهای نازک بسته به محصولی که کاشته می‌شود متفاوت است.

لوله های پلی اتیلن انواع متفاوتی دارد که عبارتند از:

  • لوله های آبیاری با چگالی بالا HDPE Pipe

این لوله‌ها به‌عنوان بخش اصلی در شبکه‌ی آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله‌ها به شکل کلاف تولید می‌شوند. سایز تولیدی این لوله‌ها ۱۶ تا ۲۰۰۰ است.

  • لوله های آبیاری با چگالی پایین LDPE Pipe

این لوله‌ها قطر کمتری دارند و فشار کمتری را تحمل می‌کنند. قطر لوله‌های چگالی پایین بین ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر است و فشار تحمل‌پذیر نیز ۲/۵، ۴ و ۶ بار است. چگالی پایین این لوله‌ها سبب می‌شود، طول عمر این لوله‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. نوع دیگری لوله آبیاری نیز وجود دارد که به نوار آبیاری معروف است. از این نوار در آبیار قطره‌ای مزرعه‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

  • لوله PEX

لوله‌های PEX به پلی‌اتیلن شبکه‌ای معروف هستند. اصلاح لوله‌ پلی‌اتیلن برای افزایش مقاومت در برابر دما و طول عمر بیشتر، سبب تولید PEX می‌شود و چگالی این لوله از متوسط به بالا است. به ‌دلیل مقاومت بالای این لوله در برابر حرارت از این لوله‌ها در سیستم آتش‌نشانی استفاده می‌شود. همچنین توزیع آب سرد و گرم یکی دیگر از کاربردهای این نوع از لوله‌ها است. به ‌طور معمول این لوله‌ها در قطر ۱/۴ تا ۳ اینچ تولید می‌شود.

  • لوله RE-RT

می‌توان گفت که لوله‌ PE-RT زیر مجموعه‌ لوله‌های PEX است. با این تفاوت که این لوله‌ها مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به لوله های PEX دارند. از این لوله‌ها برای انتقال سرما و گرما در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از دیگر مزایای این نوع لوله‌‌ها مقاومت بالا در ترک‌ خوردگی است که سبب می‌شود در ساختمان‌ها بیشتر استفاده شود.

سخن پایانی:

همانطور که گفتیم لوله های پلی اتیلن در یک دهه ی گذشته یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین لوله ها محسوب می شود. با توجه به رشد علم و فناوری در صنعت، محبوبیت این لوله در صنایع مختلف رو به افزایش است. لوله های پلی اتیلن از نظر ساختار به چند دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی ها را در مقاله ی فوق مورد بررسی قرار دادیم. این دسته بندی ها با توجه به کاربرد و ویژگی هایشان در صنایع خاصی کاربرد دارند.

شما می توانید با مراجعه به لیست قیمت لوله پلی اتیلن بروز ترین و ارزان ترین قیمت های پلی اتیلن را دریابید.

بازرگانی با وفا، همواره می کوشد تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با ارزان ترین قیمت به شما مشتریان عزیز ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لوله GRP

لوله GRP چیست ؟ | راهنمای خرید

 لوله GRP چیست ؟ GRP مخفف شده glass reinforced pelastic یا لوله پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه می
باوفا ادمین
23 اسفند 1402
لوله پلی اتیلن

کاربردهای لوله پلی اتیلن

کاربردهای لوله پلی اتیلن کاربردهای پلی اتیلن با گذشت زمان با توجه به رشد صنعت و
باوفا ادمین
11 دی 1402
لوله پلی اتیلن دوجداره

لوله پلی اتیلن دوجداره

لوله پلی اتیلن دوجداره لوله دوجداره کاروگیت پلی اتیلن (Double-walled polyethylene pipes) یک نوع لوله
باوفا ادمین
07 دی 1402
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه

ثبت سفارش




    کارشناسان ما در سریع ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.