پلی اتیلن تک جداره

باوفا ادمین
04 دی 1402
7 دقیقه زمان برای مطالعه
لوله پلی اتیلن تک جداره

پلی اتیلن تک جداره ، این لوله ها یک نوع لوله پلی اتیلن است.

این لوله با توجه به ساختار به انواع مختلفی تقسیم میشود که در مقاله ی “انواع لوله پلی اتیلن” به اختصار به تمام انواع این لوله پرداخته ایم.

نام دیگر لوله پلی اتین تک جداره، لوله پلی اتیلن فشار قوی است. این لوله یکی از پر کاربرد ترین انواع لوله های پلی اتیلن است.

از لوله‌های پلی اتیلن تک جداره برای انتقال سیالات تحت فشار استفاده می‌شود. همانطور که از نام این لوله‌ها مشخص است، لوله‌های پلی اتیلن تک جداره از یک لایه تولید می‌شوند.

با توجه به مواد اولیه استفاده شده در تولید این لوله‌ها، می‌توان آن‌ها را به دو دسته لوله تک جداره PE80 و PE100 تقسیم بندی کرد.

هر کدام از این دو دسته در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند. البته لوله پلی اتین تک جداره PE100 کاربرد بیشتری دارد.

یکی از مهمترین کاربردهای لوله پلی اتیلن تک جداره PE80 کاربرد انتقال آب شرب و در سیستم‌های آتش نشانی است. در ادامه اطلاعات کاملتری در خصوص لوله پلی اتیلن تک جداره و مهمترین خصوصیات این لوله‌ها ارائه خواهیم کرد، پس این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

لوله پلی اتیلن تک جداره

روش تولید لوله تک جداره پلی اتیلن

تولید لوله پلی اتیلن تک جداره، به روش اکستروژن انجام می‌شود.

اکستروژن یکی از روش‌های حجمی برای تغییر دادن شکل و فرم مواد است و محصول تولید شده به این روش از کیفیت بالایی برخوردار است.

 فرایند تولید لوله تک جداره پلی اتیلن:

  1. ابتدا مواد اولیه به صورت گرانول در آمده و سپس در داخل دستگاه اکسترودر قرار می‌گیرند. حرارت موجود در این دستگاه باعث ذوب شدن ماده اولیه می‌شود.
  2. مواد ذوب شده به وسیله یک میله مارپیچ (ماردون ) به سمت جلو حرکت کرده و از اکسترودر خارج شده و در قالب قرار می‌گیرند.
  3.  پس از این مرحله، مواد اولیه از کالیبراتور عبور کرده و در تانک وکیوم قرار می‌گیرند. در این مرحله لوله شکل اولیه خود را پیدا می‌کند.
  4.  لوله‌های پلی اتیلن به وسیله آب خنک شده و در نهایت با استفاده از دستگاه کشنده از داخل تانک خنک کننده و تانک خلاء کشیده می‌شوند.
  5.  شرکت تولید کننده لوله پلی اتیلن تک جداره با استفاده از دستگاه‌های مارک زن، مشخصات فنی، نشان اختصاری شرکت، تاریخ تولید و دیگر اطلاعات لازم را بر روی لوله ثبت می‌کند.
  6.  لوله‌ها به وسیله دستگاه برش در ابعاد مختلف برش می‌خورند.
  7.  با استفاده از تست‌های مختلف، خصوصیات لوله پلی اتیلن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، لوله آماده ارائه به بازار می شود.
لوله پلی اتیلن تک جداره

لازم به ذکر است که لوله پلی اتیلن تک لایه از مواد پلی اتیلن P.E. تولید می شود.

پلی اتیلن در پالایشگاه‌های نفت خام و با انجام واکنش‌های پلیمریزاسیون واحدهای مونومر اتیلن (یا اتن) تولید می‌شود. بنابراین یک مولکول پلی اتیلن می‌تواند به عنوان مثال شامل ۵۰۰ مولکول باشد.

مزایا :

لوله پلی اتیلن تک جداره نیز مانند هر محصول دیگری دارای مزایا و معایب مختلفی است. یکی از مهمترین مزایای لوله تک جداره پلی اتیلن، وزن پایین این دسته از لوله‌های انتقال آب است که موجب حمل و نقل ساده‌تر آن‌ها می‌شود و یکی از مهمترین مزیت‌های آن‌ها نسبت به لوله‌های فلزی، چدنی و سایر لوله های پلاستیکی به حساب می‌آید.

لوله های تک جداره دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله : مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، طول عمر زیاد، انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا دربرابر ضربات، قابلیت تحمل حرارت تا 80 درجه سانتی گراد و قابلیت تحمل سرما و یخ زدگی تا دمایی نزدیک به منفی 70 درجه سانتی گراد را دارند. در نتیجه  این ویژگی ها سبب می‌شود که بتوان آن‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد. علاوه بر این، لوله پلی اتیلن، قابلیت تحمل فشارهای بالا تا حدود 16 اتمسفر را نیز دارد.

همچنین این لوله‌ها در برابر اشعه مادون قرمز خورشید و انواع مختلف مواد شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارند که این موضوع نیز یکی از مهمترین مزایای لوله  تک جداره نسبت به سایر لوله‌های پلاستیکی است.

لوله‌های  تک جداره قابلیت اتصال آسانی دارند، لازم به ذکر است که این لوله‌ها در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و اتصالات متنوعی دارند که موجب ساده‌تر شدن فرایند نصب آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانیدلوله پلی اتیلن چیست؟

 

کاربرد :

یکی از مهم ترین کاربرد های لوله تک جداره، استفاده در حوزه ی آبیاری و آبرسانی است.

لوله  تک جداره عموما در حوزه کشاورزی و برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های قطره‌ای و لوله‌های تحت فشار که در حوزه کشاورزی استفاده می شوند در این دسته قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از لوله‌ های پلی اتیلن تک جداره در سیستم‌ها و شبکه‌های زهکشی نیز کاربرد بسیار زیادی دارند.

همچنین برای انتقال آب شهری و روستایی نیز از لوله  تک جداره استفاده می‌شود. یکی از مزایای لوله  تک جداره، بهداشتی و غیر سمی بودن آن‌ها است، که موجب می‌شود گزینه‌ای مناسب برای انتقال آب شرب باشند.

مقاومت بالای این لوله ها در برابر خوردگی سبب می شود تا از آن‌ها در سیستم‌های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی نیز استفاده شود. همچنین در حوزه برق و الکترونیک نیز از این لوله‌ها، استفاده فراوانی می‌شود. لوله پلی اتیلن تک جداره به عنوان پوشش کابل‌های مخابراتی و کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تفاوت تک جداره و دوجداره

در ساختار لوله های دوجداره، بخش داخلی آن ها صاف بوده و بخش بیرونی موج دار است. لوله های تک جداره وزن کمتری داشته و از میزان انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این لوله های تک جداره یا فشار قوی را می توان به راحتی نصب کرد و برای نصب نیز نیاز به تجهیزات زیادی ندارند. وزن لوله های پلی اتیلن دوجداره  نسبتا بیشتر است ولی مقاومت آنها در برابر مواد شیمیایی خورنده مانند فاضلاب بیشتر است. از نظر کاربری از لوله تک جداره بیشتر برای مصارف آبیاری و از لوله دوجداره بیشتر برای انتقال فاضلاب و پساب  استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لوله قطره چکان دار

لوله قطره چکان دار چیست ؟ کاربرد و مزایای لوله قطره چکان دار

لوله قطره چکان دار چیست ؟ لوله قطره چکان دار یکی از تجهیزات پراستفاده و بصرفه در صنعت
باوفا ادمین
17 بهمن 1402
لوله پلی اتیلن

کاربردهای لوله پلی اتیلن

کاربردهای لوله پلی اتیلن کاربردهای پلی اتیلن با گذشت زمان با توجه به رشد صنعت و
باوفا ادمین
11 دی 1402
لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن / انواع

لوله های پلی اتیلن ، یک نوع لوله ی پلاستیکی قابل انعطاف است، که از پلیمیریزاسیون اتیلن
باوفا ادمین
01 دی 1402
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه

ثبت سفارش




    کارشناسان ما در سریع ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.